zondag 6 november 2016

Najaarsregiodag Hoorn

De najaarsregiodag is al weer voorbij.....
Zoals altijd met gespannen verwachtingen er naar toe. Gezellig ook altijd. En dat was het zeker ook deze keer. Het onderwerp van de ochtend workshop was "je eigen weg zoeken". Natuurlijk vraag je je van te voren af welke kant dat op gaat.
We mochten een plattegrond maken van je stad of straat met een lapje batik op een ondergrond van vilt. Alsof je van boven naar beneden kijkt.  Ik kan het niet goed uitleggen, sorry. Ik weet ook de naam van de ontwerpster niet meer. Kan ook niet laten zien hoe het wordt, ik heb het niet (af)gemaakt. Het was de kleur van vilt en batik die me zo vreselijk tegenstond. Het is de eerste keer dat ik het niet maakte.

Deze keren waren ook Gerty en Gerrie van het Quiltersgilde aanwezig. Zij zijn belast met de organisatie van de tentoonstelling in 2017. Die vindt plaats in de grote kerk in Alkmaar. Dus lekker dichtbij voor ons dit keer. Fijn! En natuurlijk zijn er vrijwilligers nodig om te helpen. Daar deden ze nu een oproep voor.
Toen een paar jaar geleden de tentoonstelling in Alkmaar was, heb ik een dag met mijn vriendin "geangeld". Sorry, het is vakterm voor quiltsters. Je kan het vergelijken met suppoosten. Dat was erg leuk om te doen. Een kijkje achter de schermen is altijd leuk. Dus heb ik me opgegeven om dat weer een dag te doen.

De quiltwinkel was Hobby-Time. Ze had veel leuke stofjes mee. Heerlijk om in te snuffelen en alle tijd. Ik kocht alleen een zachtgele batik. Die kan ik goed gebruiken.
Daarna de show-and-tell. Altijd erg leuk om te zien wat er gemaakt is. En ook deze keer waren de verhalen waarom en hoe de quilt tot stand kwam, mooi om te horen en te zien. Heel divers waren ze. Van klassiek tot modern en allerlei technieken zie je dan.
Na de lunch de volgende workshop. Die had als titel "Klein behuisd".
Dat bleek een kartonnagewerkje te zijn. Naar een ontwerp van Rinske Stevens. We hadden hiervoor zelf kerststofjes meegenomen.


Het werd een klein kersthuisje, om bijv. in de kerstboom te hangen. Dat was erg leuk om te doen. We waren allemaal zo hard aan het werk dat we vergaten thee te halen. Maar al onze huisjes waren klaar.
Hier zie je die van mij en van Joke. De mijne is plm. 5cm hoog.


Tijdens het werken werden we verrast met een lekker koekje, en een chocolaatje. Als extra cadeautje kregen we een huisje, te gebruiken als sleutelhanger of om je dmcgaren omheen te knopen.

De volgende regiodag is in maart volgend jaar. Dan wijzigt de locatie omdat er een presentatie gegeven wordt. Dat wordt vast interessant! We gaan naar een groot multifunctioneel centrum in Hoorn.
Geschikt voor verduistering en licht genoeg om ook te kunnen werken.
Daar krijgen we ook een lunch aangeboden en mede daarom moeten we iets meer betalen voor deze dag.
Daarom kregen we deze keer een huisje als spaarpot. Is zeker handig. Ook om geld opzij te leggen voor de quiltwinkel die er dan is.  Ik heb deze spaarpot even versierd. Zo vergeet ik niet er af en toe iets in te stoppen. :-)


Kortom, het was weer een geslaagde regiodag. Met hartelijke dank aan Ellen en Marja die het altijd zo goed organiseren. Erg gezellig altijd. De volgende regiodag staat natuurlijk gelijk in mijn agenda opgeschreven. Stel je voor dat ik het zou vergeten....

groetjes, Janine

1 opmerking:

  1. Weer een gezellige dag in de pocket. Vind de huisjes allemaal erg leuk. Denk dat ik ook eens in Hoorn kom op de regiodag. In Amsterdam vind ik ze niet zo byzonder.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.