vrijdag 10 februari 2012

Sneeuwverven


Donderdag, het schoot me ineens te binnen. Waar had ik nou toch een artikel gelezen over sneeuwverven?
Gepieker, gepieker... in het blad van het Quiltergilde! Oh, dat wilde ik zo graag proberen. Stom, vorige week in Vijfhuizen had ik verf moeten kopen.
Toen lag er zelfs al sneeuw! Jammer genoeg dacht ik daar toen alleen maar aan met "het is glad, pas op waar je loopt, staat" en niet aan "mooi, verse sneeuw, stofjes verven".

Wat nu? Alternatief? Ach wat, ik probeer gewoon wat. Snel nog even naar de drogist, ik probeer het wel met dylon verf. Het is toch nog maar uitproberen.
Oke, bloempot, emmer, de soda. Ik had het. De soda bleek keihard, ik moest schrapen om het uit de pot te krijgen om het te wegen. Toen ik de helft geschraapd had en dat gewogen had, merkte ik dat ik niet had hoeven schrapen. Ik had alles nodig.
De rest opgelost in water en het witte katoen dat ik nog had, er in.
Toen met een emmer en een schep naar de dijk. Daar lag nog verse, schone sneeuw. De emmer had ik zo vol en ik weer naar binnen.
De buurman die ik tegenkwam keek me raar aan, wat zou hij gedacht hebben? Ik heb maar niet gezegd dat ik wilde sneeuwverven. Dan had hij zeker raar gekeken :-)
Lapje in de pot, sneeuw er op, goed aangestampt, verf er over heen en nog een laagje sneeuw. Hup, in de koudste kamer van het huis neergezet om langzaam te laten ontdooien. Om de paar uur gekeken maar het lekte nog steeds niet door. Zou het wel lukken? Toch de verkeerde verf? De sneeuw teveel aangestampt? Toch te koud? Allemaal vragen waar in het artikel geen antwoord op gegeven werd.
Vanavond zag ik zowaar wat op het leklapje verschijnen. Zou het toch lukken?
De emmer staat nu in een onverwarmde slaapkamer. 15 graden is het daar.
Morgen is het vast wel ontdooid.
En dan? Wat zal het worden? Tijd voor een nieuw experiment?

2 opmerkingen:

  1. Wat grappig dit zeg! Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

    Imre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat stoer dat je Dylon gewoon geprobeerd hebt. Het is ook familie van de Procion MX die je anders waarschijnlijk gekocht had, beide reactieve verven die reageren in een concentratie met soda. Enige verschil is dat Procion MX een echte koud waterverf is ( kamertemperatuur) terwijl Dylon zo'n 60 graden nodig heeft officieel. Je zou evt. de lap kort in de magnetron (afgedekt) kunnen doen om dit te bereiken. Maar wat een verhaal, de lappen zijn prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.