dinsdag 10 september 2019

Meet and greet

Afgelopen zaterdag was ik naar Nijkerk, de meet&greetdag van het quiltergilde. Helaas alleen omdat mijn vriendin vanwege een gebroken heup, de reis niet kon maken. Het is 2 uur reizen met de trein, dus ook best wel pittig. Maar het leek me leuk om het mee te maken.

Het was een drukke dag, er waren veel quiltsters, maar ook erg gezellig.
Vooraf kon je een keuze maken uit een aantal workshops. Ik koos de workshop "blokken versnijden" volgens de methode van Benthe Birk.
Ik hoorde zaterdag dat deze workshop als eerste was volgeboekt.
Maria Broers (van Carol Cox) gaf ons les.
En ik had er geen spijt van. Ik had zelf nog niet geprobeerd om blokken te versnijden, te naaien en weer te versnijden. Nu, met de adviezen over werkwijze, de do's and don'ts, zekerder geworden.
We werkten met 4 kleine lapjes van 18x18.


De details over de werkwijze zal ik jullie besparen. Die begrijp je wel. Je snijdt ze door, verlegt ze op een bepaalde manier, naait ze aan elkaar en snijdt ze opnieuw door. Wil je de details, dan mail je maar even.
Het resultaat na 3keer snijden zie je hier.


Valt niet tegen toch? Met het snijden toch een beetje te schuin gesneden waardoor er kleine puntjes ontstonden. Kijk maar. Die kan je beter proberen te voorkomen.
Maar .... denk eens aan het gebruik van zwarte en witte stoffen? Dan zou zo'n puntje in rood of geel best een blikvanger kunnen zijn?
Het is maar wat je wilt.
En dit waren kleine lapjes, om te proberen.
Maar wat als je deze methode doet met fatquarters? of met 5 verschillende stoffen? Zie jij het ook al voor je? Je snapt, de ideeën komen vanzelf naar boven. Voor je het weet heb je een nieuwe top klaar.

Na de workshop nog een heerlijke lunch. Daarna kon ik aanschuiven bij de trunkshow van Irma Eskes. Zij had veel antieke tops mee, allemaal van scraps. Mooie verhalen hoorden daarbij.
Op deze foto zie je een antieke quilt (links) die is nagemaakt (rechts).


Namaken kan best leuk zijn. Maar als ik denk aan de postzegelquilts? Nou, ik denk dat dat aan mij niet is besteed.
Kortom, het was een goed gevulde en goed bestede en gezellige dag.
De reis zeker waard.
Organisatorisch zijn er nog wat verbeterpuntjes, maar dat is logisch. Het was immers de eerste keer. En die verbeterpuntjes kunnen we allemaal aangeven.

hartelijke groet,
Janine van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.