vrijdag 19 april 2013

Licht en luchtig

Afgelopen zaterdag was de regiodag van het quiltersgilde. Een dag waar ik altijd met plezier naar uitkijk. Gezellig samen, iets nieuws leren, snuffelen in een winkeltje met een grote voorraad lapjes. Deze keer was het onderwerp “Licht en luchtig”. We keken naar dia’s van het werk van Marjon Hoftijzer http://www.marjonhoftijzer-boer.nl/ die bij de dia’s openhartig vertelde over haar ontwikkeling in het art quilten en de raakvlakken daarin met de gebeurtenissen ui t haar leven. Een indrukwekkend en ook ontroerend verhaal.
Daarna even tijd voor luchtiger verhalen: de show and tell. De verhalen van de opgehangen quilts zijn altijd leuk of mooi of ook ontroerend. Daarna tijd voor de lunch en dus werd er druk gezocht en gekeken bij de quiltstofjes. Even gauw een boterham, zo gaat dat meestal bij mij. Daarna mochten we zelf aan het werk. Marjon leidde ons door de workshop “transparante lagen in het klein”.
We kregen drie velletjes transparante polyestervlies, wat borduurgaren, een plukje angelinavezels, verschillende kleuren organza en tule. Zie de bovenste foto. Met wat aarzeling ging ik aan het werk. Heb ik het wel goed begrepen? Hoe begin ik nu? Dat zijn de vragen die door mijn hoofd gingen. Vragen en kijken en dan maar wat proberen. Al gauw gezien dat ik het toch niet helemaal goed begrepen had. Het is een beetje een rommeltje geworden. Maar toch verder gaan en maar zien hoe het wordt. Al doende kom je wel ergens. Wat er gebeurt met de angelinavezels als je die met je strijkijzer smelt tussen bakpapier, wilde ik natuurlijk wel uitproberen. Het werd een soort plakje van vezels, wat roodgoud van kleur. Ik heb ze onder de organza gelegd en vast genaaid. Vormen alleen geborduurd, vormen gevuld met organza en lurex. Op de foto zie je mijn lagen. Nu nog met een speld aan elkaar gezet tegen een muur. Dat is de onderste foto. Ik heb het weggelegd, wachtend tot ik een idee krijg wat ik er mee kan doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.