zaterdag 5 juli 2014

Herinneringen

In de zomer van 2013 overleed mijn vader. Wat vliegt de tijd, het is al weer een jaar geleden.
Ik nam toen een aantal overhemden en stropdassen mee naar huis omdat ik daar een quiltje van wilde maken. Eigenlijk vier quiltjes, voor mijn broer en zussen ook elk een. Als dat gaat lukken met de kleding die ik heb.
Ik wilde graag de bowtie, maar ook iets met bloemen omdat hij daar zo van hield. Hij heeft zijn leven lang bloemen gezaaid, verkocht, zaden verhandeld en hij genoot ervan. Altijd stonden twee bossen bloemen in de kamer. Toen hij ze niet meer zelf halen kon deden wij dat voor hem. Dus hoe ik dat ga doen weet ik nog niet, maar ergens wil ik ze in verwerken.
In augustus 2013 was er een quiltexpositie in de Noorderkerk in Hoorn. Van quiltwinkel Lieselotje en quiltwinkel Veltrop samen. Daar werden ook inloopworkshops gehouden. Ik volgde die voor het maken van een bowtie blokje. Ik had het blok al vaker gezien, op verschillende manieren genaaid. Ik wilde de gevouwen manier en dat werd daar geleerd.


Thuis maakte ik er snel nog een op eigen kracht. Om te testen of ik nog wist hoe het moest. Gelijk de werkwijze vastgelegd voor als ik er aan toe was. Ik tornde alle dassen open en knipte daaruit een paar vierkantjes. Een mouw van een overhemd moest er ook aan geloven. En dat eerste blokje is gelukt.
Ehhhh, ik heb nog wel het een streepjesblokje gedraaid zodat de lijnen dezelfde kant op lopen :-).


Inmiddels is de top van het eerste quiltje klaar. Van de blauwe dassen. Een volgend quiltje van de grijze en groene dassen is in de maak. De andere twee worden anders.
Het quilten moet nog gebeuren, ik weet nog niet goed hoe ik verder ga.
Dat moet nog even broeden denk ik.

groetjes, Janine

6 opmerkingen:

  1. Wat mooi, Janine, dat, hoe, en voor wie je het doet, ter herinnering aan je vader.
    Lieve groet,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi idee!
    succes hoor :0)

    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee voor een mooie herinnering!
    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gebaar Janine. Mag ik je een tip geven? Als je een quiltje hebt gemaakt van het Bowtie blokje (doorgequilt en al) Appliqueer je daar bovenop een aantal bloemen. Zo heb je het mooi gecombineerd. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Een heel werk zeker als je er nog 3 bij wil maken. Genoeg voorraad stropdassen????

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.