vrijdag 18 juli 2014

Weversdag en experiment

Afgelopen woensdag was de jaarlijkse weversmarkt in Hoorn. Prachtig mooi weer, 167 kramen vol prachtige dingen. Een enthousiaste uitleg over het verven van wol, georganiseerd door fa. Schouten waar je blij van werd. Hoe simpel is het (of lijkt het) om je wol zelf te verven. Je handen jeuken om het te gaan proberen. Toch heb ik geen wol en verf gekocht want ik weet niet wat ik maken zal en dus ook niet hoeveel ik nodig heb.
Rustig doorgewandeld. Heel veel kramen met wol in allerlei prachtige kleuren. Maar ook weven was een deel en vilt verwerken en kantklossen heb ik gezien.
Slecht 1 quiltkraam, de Quiltkoffer uit Dokkum was er. Met Jeanneke die haar speldenkussens meenam voor de verkoop. En een speldenkussen in Noord-Hollandse kleuren, die kan ik natuurlijk niet weerstaan. En ook leuk om Jeanneke even te spreken, ik volg haar blog al zo lang.
Aan het einde van de markt stond een kraam met potloden en verfattributen. Mijn oog viel op de inktensepotloden. Ik had er al eens over gelezen op internet en het lijkt me zo leuk om te aquarelleren op stof en misschien nog in een quilt ooit eens te verwerken. Een hele doos is wat veel om te proberen vond ik.
Dus ik kocht drie losse potloden.
Thuis gekomen gelijk een stukje stof uit de mand gezocht. En ik vond zowaar een lichte stof met ingeweven bloemen. Wat wil een quiltster nog meer???
Ik pakte het blauwe potlood en nam de lijnen van een bloem over. Vervolgens een kwast gezocht. Dacht dat ik een hele verzameling had die de kleinkinderen gebruiken, maar natuurlijk kon ik er met moeite maar eentje vinden.
De blauwe lijnen bewerkt met water en het penseel en je ziet gelijk de lijnen verzachten. Dat het uitloopt was de bedoeling maar toch niet buiten de buitenste lijnen :-).
Oeps, niet aan gedacht.



Volgende bloem. In groen. Het midden van de bloem ook de vlakken wat ingekleurd. En voorzichtig met water aan de buitenlijnen. Deppen met keukenpapier. Dat gaat beter, het vlak kleurt ook mooi.
Toen nog de rode bloem. Het water gelijk weggedept met keukenrol. Toch nog iets buiten de lijnen doorgelopen zag ik.
's Avonds gelijk gegoogeld naar werkwijze en een aantal filmpjes op youtube bekeken. Gezien dat er een medium is dat je opbrengt op de stof voordat je gaat kleuren. Die zorgt er dus blijkbaar voor dat het niet uitloopt. Ik denk dat ik dat ook maar aanschaf om te proberen.
Maar ehhh, kan het ook gefixeerd? Hoe doe ik dat? Of, als ik dit lapje in de was mik, zijn alle kleuren er weer uit? In dat geval dus alleen voor een wandkleed geschikt? En wat doet dan licht op de kleur?
Kortom, er moet nog wat uitgeprobeerd worden. Leuk en spannend!

groetjes, Janine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.