woensdag 2 oktober 2019

Droomdekenmaakdag

Afgelopen zondag was de droomdekenmaakdag. 1x per jaar doen we dat. We komen samen in het Hilton Hotel in Soestduinen. Zij zijn hoofdsponsor van de Stichting De Regenboogboom.
Op zaterdag kwamen er 100 maaksters, op zondag 75.
En we namen allemaal dekens mee. Kijk dit was de oogst van zaterdag.


Dit jaar voor het eerst waren er workshops waar we uit konden kiezen. En dat doen we zelf.
Vooraf kunnen we aangeven wat we beter zouden willen leren en je kon ook aangeven of je een bepaalde techniek goed kan uitleggen. Dus geen echte lesgeefsters, maar we leren van elkaar.
Dat er bij verschillende onderdelen gestreken moest worden, was duidelijk te zien. Alle strijkplanken netjes in een cirkel in het midden van de ronde zaal.

's Morgens koos ik voor de workshop Quilt as you go. Proefblokken mee natuurlijk. We leerden daar hoe je dat het handigst kan doen. Het was de methode met voor- en achter sashings. Dat wil ik eigenlijk niet. Dus moet nog op zoek naar filmpjes om het zonder zoveel sashings te doen.
Maar, deze methode snap ik nu.


Na de heerlijke lunch (we worden op culinair gebied in de watten gelegd) op naar de middag workshop. Ik koos voor binding aanzetten. Natuurlijk heb ik al heel vaak een binding aangezet. Maar zat nog wel vaak te prutsen met begin en einde samenvoegen. Nu weet ik dat je die gewoon in elkaar kan schuiven. Opgelost dus weer. Met de blokken die ik in de ochtend gebruikte om aan elkaar te zetten kon ik in de middag de bies omzetten.
Het gaat heel gezellig. s Morgens deelde iemand blokken uit aan degenen die ze vergeten waren nog niet hadden kunnen voorbereiden. 's Middag kon ik iemand blij maken met mijn proefblokken omdat haar man de naaimachine wel in de auto had gezet, maar niet de tas met benodigdheden.
Zo helpen we elkaar allemaal.

Om half 3 stoppen we en is het tijd voor de show and tell. En kijk, o.a. onze kattenquilt kwam langs en oogstte weer veel oh's en ah's. Het patroon is al weer doorgegaan naar een andere quiltster.



Tot slot een aangeklede borrel. En om 4 uur keerden we huiswaarts. Met een regenboogtas en 2 exemplaren van het Klossie.
Net als 's morgens, weer door de regen terug naar huis. Moe, maar ook voldaan.

groetjes, Janine

1 opmerking:

  1. Wat een leerzame, gezellige dag had je....Fijn dat je ook nog wat hebt geleerd....

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.