maandag 7 september 2015

Workshop Katja Marek

Zaterdag was ik naar Epe, voor een workshop van Katja Marek.
Een workshop EPP met fussy cutting. Haar millefiori quilt along volgde ik al even met in mijn achterhoofd de vraag of dit een quilt kan zijn die geschikt zou zijn voor de stofjes die ik voor mijn verjaardag kreeg. ((klik hier voor het verhaaltje van toen).
Dat zijn immers allemaal verschillende stofjes en deze quilt bestaat uit allemaal verschillend gekleurde rosettes.
De workshop was heel leuk en interessant. We leerden hoe we met verschillende stofjes kunnen werken en hoe je met mallen werkt. Natuurlijk kan je ook de kartonnetjes gewoon kopen, maar dat is niet perse nodig. Je kan ze ook best zelf printen en knippen. Als is dat ook een pittig klusje.

Eerst werkten we met streepjestof. We leerden hoe je je papieren malletje neer moet leggen, waar je op moet letten om het gewenste resultaat te krijgen. En dat er meer keuzes zijn in hoe je de stof neerlegt.

Rechts zie je de versie die ik heb genaaid.






Daarna werkten we met ruiten. Drie ruiten tot 1 hexagon.
We leerden hoe je een mal van karton hiervoor goed kan gebruiken, hoe je het midden bepaalt van de stof en hoe je dat het beste kan merken. Ook die kan je op twee manieren neerleggen.

Links zie je de manier waarop de hexagon heb vastgenaaid.









Op de rechterfoto de andere manier.

Tenslotte leerden we hoe je een mal van paterno maakt en hoe je daarmee de print van je stof bepaalt.


Ook deze kan op twee manieren aan elkaar gezet.
Geen van mijn hexagons is helemaal perfect. Dat is nu niet erg omdat het een proef is. Maar het was wel heel leerzaam en je moet heel precies werken om alle segmenten helemaal gelijk te krijgen.

De workshop was in het Threaducation Center van Wonderfil en we mochten naaien met de wonderfil garens en zo proberen welke je het prettigst vond. Dat was ook fijn. Het garen is soms dunner dan dun en glijdt zo weer uit de naald. 100 is mij te dun, 80 werkt goed.
Katja naait alleen met grijs garen, van licht tot heel donker. Dat werkt altijd goed.
En een steekje per 2mm dus aardig kleine steekjes met de overhandse steek en het garen valt dan inderdaad gewoon weg in de stof.

Kortom, voor mij was het leerzaam en gezellig. De reis zeker waard.
Katja vertelde dat ze volgend jaar met een nieuwe "bom" uitkomt. Daarover komt in oktober meer informatie. Dat ontwerp is anders dan deze, wat meer gericht op minder ervaren quiltsters.
Misschien dat ik dat maar even afwacht.......

groetjes, Janine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.