zondag 15 juli 2018

Stoom en Quilten gaat goed samen...

Dit weekend was het Historisch Weekend in het Stoommachinemuseum in Medemblik. En er waren ook oude ambachten bij. Het museum zocht contact met het Quiltersgilde en binnen Westfriesland werd gezocht naar quiltsters die daar het ambacht wilden demonstreren. Vakantietijd, ook voor quiltsters, dus dat leek nog niet mee te vallen.
Maar ik ben al terug van vakantie en vond het erg leuk om daar te staan. Samen met mijn vriendin zouden we daar ons ambacht tonen. Helaas belandde zij in de ziekenboeg, maar met wat schuiven kon ik vandaag samen met Hannie staan.
We hadden een mooie stand. In een tent, onder een boom. 's Morgens erg lekker, 's middags bleef de hitte weer onder het afdak hangen. Allerlei ambachten naast elkaar: touwslaan, stoelen matten, zeilen naaien, kantklossen, pottenbakken, weven, spinnen enz.
Zie hier onze stand.


Bij Hannie netjes geordend. Zo werkt ze ook. Bij mij wat meer door elkaar. Zie hier mijn werkjes.


De Civil War had ik mee, voor het verhaal en een quilt die af is. De Splendid Sampler omdat ik daarmee aan het quilten ben en dus die techniek kan laten zien. Het ontwerp voor een tafelkleed lag er ook (met tekening), hexagonnen waar ik mee bezig ben. Tenslotte nog een droomdeken waar een etiket op moest.
Dus elke techniek beurtelings gebruiken.
Tussen de draaiende stoommachines in...


We werden goed verzorgd. Een heerlijke lunch, een paar keer drinken halen was ook fijn.
En erg gezellig zo'n dag. Het was er erg druk. Het terrein was vandaag ook stempelpost voor racefietsers. Een gezellige drukte overal. In het Westfries geklede dames en heren werd gedanst en in dialect verhalen verteld. Leuk om de taal te horen, ook al heb ik zelf nooit echt gesproken. Ben hier wel opgegroeid dus ik kan het goed volgen, maar mijn ouders spraken het ook niet.



En nu, vanavond, rustig op mijn balkon, mijmeren over de leuke dag. En ja, natuurlijk een naald en draad er bij. Het etiket moest af en de hexagon waar ik mee bezig was ook.

fijne week allemaal
groetjes, Janine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.