woensdag 31 oktober 2018

Regiodag NHN

Afgelopen zaterdag was er weer een regiodag van het Quiltersgilde. Een gezellige dag waar ieder lid van het gilde zich voor kan inschrijven. De zaal zit altijd vol, je moet er op tijd bij zijn.
Ruim 80 quilters en deze keer 1 quilter, waren aanwezig.
Er zijn altijd 2 workshops en een show-and-tell. Een quiltwinkel sleept zijn halve inventaris mee om ons van de nodige stofjes e.d. te voorzien. Een dag waar we graag heen gaan.

Vooraf krijgen we een materiaallijstje op, maar de materialen voor de workshop krijgen we altijd aangereikt. Je kan eigen stof meenemen als je de stofjes die je krijgt niet mooi genoeg vindt, of juist te mooi voor de workshop en ze liever bewaart voor je eigen werk. Het is altijd een verrassing. De aankondiging van de workshop is altijd cryptisch omschreven. De ochtendworkshop luide "Tafeltje dekje". Dat bleek een mapje te worden om je bestek in te schuiven. Een mooi gezicht naast je bord op tafel. Hier zie je de mijne.


Je kon kiezen welke afbeelding je gebruiken wilde en welke techniek je daarbij wilde toepassen. Ik koos voor stitchery, aangevuld met kleurpotloden, gefixeerd met de strijkbout. Een andere methode was trapunto. Dat is tussen de lijnen opvullen van 2 lagen stof zodat je een driedimensionaal effect bereikt.

Aan het einde van de morgen was de show-and-tell.
Ik nam daarvoor mijn Splendid Sampler mee. De avond ervoor nog even de laatste rand bies omgezoomd, net op tijd klaar.
Het was een BOM, met mijn eigen stoffen. Een groot aantal ontwerpsters hadden 1 of 2 blokken ontworpen en elke zondag en donderdag kreeg je per mail een blok toegestuurd. Totaal 100 blokken.
Het voelde steeds als een cadeautje, een verrassing als je de mail opende. Wat krijg ik nu, wat ga ik nu doen en welke stof kan ik er voor gebruiken.....
Maar 100 blokken, 2 in de week, betekent een jaar werk. Daarna de layout bepalen, de blokken aan elkaar en dan nog quilten. Met de hand. Leuk werk, maar tijdrovend. Dus over de totale quilt heb ik 2 jaar gedaan. Natuurlijk ook andere projecten tussendoor, dat wel.

De quilt is 220 cm in het vierkant. Hij hangt nu over mijn quiltrekje in de huiskamer. Als ik een locatie gevonden heb waar ik hem in zijn geheel kan fotograferen, zal ik dat nog doen.



De middagworkshop op de regiodag kreeg de naam "aangekleed schenkt uit".
Dat werkje is nog niet klaar, ik moet nog op zoek naar 2 knoopjes op stift. Dus op het eindresultaat moet je nog even wachten... :-)

groetjes, Janine

1 opmerking:

Leuk dat je reageert! Dank je wel.