zondag 8 oktober 2023

Droomdekendag

En dan, op 1 oktober, was het droomdekendag. Dat is elk jaar in het Hilton hotel in Soestduinen. Zij zijn sponsor van de Regenboogboom. Een soort verwendag voor de maaksters van droomdekens.
Dit jaar waren we met 120 man/vrouw sterk, een beste club. Het is een dag met informatie, met workshops, een prima lunch, een cadeautje en veel gezelligheid. 

Koffie met gebak bij binnenkomst, een goodiebag onder onze stoelen, het begon dus al goed. Maar voor wij aan de koffie gingen eerst de meegenomen dekens ingeleverd. We hadden er 9 mee. Kijk eens wat er ingeleverd werd die dag? Het waren in totaal 302 droomdekens en 426 mini droomdekens. De minidekens zijn voor couveuseafdelingen in de ziekenhuizen. Deze gaan eerst naar de stomerij en worden direct daarna in plastic verpakt. Deze gaan met stapels weg.

Wij houden het op kinderdekens. Jaren terug maakten wij little quilts of love voor het ziekenhuis in Hoorn. Toen de afdeling verbouwd werd en de baby's bij de moeders op de kamer konden blijven, zijn we daarmee gestopt. Als ik voor mezelf spreek "dat pak ik niet meer op, dat is geweest". Ik hou het dus zelf bij kinderdekens, meestal 120x150.

Na het bijpraten over de ontwikkelingen, werd door een binnenhuis-architect een lezing over kleur gegeven. Samengevat in 1 woord "durf". Toen mochten we de goodiebag open maken. Wat er in zat wil je weten?
Garen, een nummertje, doosje chocola, en een afkruisvel. Op dat blad stonden vier items: flanet, hydrofiel, 750 gram stof, pakket stof met patroon. Het pakketje met patroon en stof konden we eerst halen. Ik heb een patroon voor een klein dekentje van 1 meter met looney toons stof. Daarna de pauze en een goede lunch.

Vooraf konden we ons inschrijven voor een tweetal workshops. De indeling hadden we al gekregen via de mail, je wist dus in welke zaal je moest zijn. Ik mocht eerst naar de markt. Dus een rondje kramen, 2 klosjes lichtgroen garen, hydrofiel voor de minidekens (die zijn voor iemand uit de bee, die maakt de kleintjes wel), bij de kramen met stof kon je pakken wat je wilde, tot 750 gram. Maar ze deden niet moeilijk, je mocht er best wel  overheen. Ik kon bijna allemaal kinderstofjes uitzoeken en kwam tot 650 gram. Ook goed natuurlijk.
Bij de patronenkraam kon je een aantal patronen uitkiezen. Die krijg je dan via de mail in pdf toegestuurd. Ik koos voor olifantjes, owl you need is love en voor engelse drop. De eerste 2 zijn applicatie, de laatste is foundation piecing. Ik ben benieuwd. Ik weet nog niet wat de anderen kozen.

Deze foto geeft een indruk. Hij is niet van mij, geleend dus. :-)

Na een half uur ging de bel. Voor mij tijd om naar "ontwerpen" te gaan. Milou vertelde hoe zij de dekens ontwerpt. Vaak door een element uit de stof te kiezen, te vergroten tot een blok. Hoe ze dat doet, tekent e.d. met een aantal voorbeelden. 
Weer na een half uur de bel: op naar appliqueren. Dat was leuk, maar heb ik niks geleerd. Dat geeft ook niet, het zijn lang niet allemaal quilters die daar komen. Ik heb een aantal quilters wel gezien en mee kennis gemaakt.

Tot slot een show and tell. Een aantal ingeleverde dekens werden apart gelegd bij binnenkomst en die werden nu geshowd. Dat is leuk om te zien en soms de uitleg van de maakster te horen. 

Oh ja, ons nummertje? Er was 1 quilt, ontworpen en gemaakt door Milou. Dat patroon werd 25x keer verloot onder de maaksters. Kijk, dit patroon, het kinderhotel.


Ria, uit ons maakgroepje, was 1 van de gelukkigen. Het is wel een quilt die uit applicatie bestaat. Dat is niet iets dat erg geschikt is om samen te maken, denk ik. Maar we moeten maar even overleggen de volgende keer dat we bij elkaar komen.
Kortom, het was een superleuke dag. Pas om half vijf reden we weer naar huis.
En, volgend jaar is er plek voor 200 maaksters, dus vast nog gezelliger.

fijn weekend,
Janine


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.