zaterdag 16 december 2023

Quilttotekst1

Wat een titel he, ik heb daar ook even over moeten nadenken. Volg je de activiteiten van het Quiltersgilde, dan gaat er wel een lichtje branden. Het is een activiteit van het gilde, en ja, eigenlijk meer een uitdaging (voor mij). En oke, ik had het in eerder blog al aangestipt.


Het doel is een tekst om te zetten in een quilt. Een ware uitdaging. Er doen een  tal quilters mee. En ik denk dat iedereen al een tekst in zijn hoofd had om te gebruiken. Pas dan durf je zo'n uitdaging aan? In elk geval geldt dat voor mij. 
Rij je wel eens over de dijk naar Enkhuizen? Ergens op die route staat er een lichtbaken in een bocht. Daar rij ik toch wel elk jaar een keertje langs en altijd raakt die tekst me, realiseer ik me hoe waar het is.
Woon je in de buurt, dan herken je het vast. :-) En anders? Rij er dan maar even langs. :-)

Het gaat zo: je geeft je op en dan wordt je gekoppeld aan een maatje. Vier weken lang krijg je elke maandag een e-mail met opdrachten/vragen. Daarover ga je per e-mail in gesprek met je maatje. In die periode denk je - door de vragen en opdrachten - door over je tekst. Wat is daarin het meest belangrijke element? Wat voor gevoel heb je erbij? Welke kleuren horen er in? Welke techniek ga je gebruiken? Abstract of realistisch?
Zo ontstaat er in die weken een beeld van wat je wilt vertellen, hoe het er een beetje uit gaat zien. Pas na die 4 weken ga je aan het werk.
En, je maakt het zoals je zelf wilt! Je denkt met je maatje, maar je hoeft de ideeën niet te gebruiken. Het is en blijft jouw quilt.
Eerlijk gezegd, mijn handen jeukten al eerder om wat ik in mijn hoofd had te gaan maken. 
In mijn hoofd he, lang niet altijd in de praktijk haalbaar, herkennen jullie dat? Toen ik voor het eerst van quilten hoorde, had ik in een kwartier een quilt gemaakt. Yep, in mijn hoofd. Ik herinner me het altijd, op weg naar huis, vol van indrukken en mogelijkheden, bouwde ik die quilt. Hij is nooit gemaakt. :-)

Na die eerste periode als je echt aan het werk gaat, wilden mijn maatje en ik graag contact houden tijdens het proces. En, we zijn nu een paar weken op weg, we appen regelmatig even. Even laten zien hoe ver je bent, hoe het gaat worden. Twijfel delen, opties aanreiken, het kan allemaal.

Van de 100 waarmee we gestart zijn heeft het merendeel positieve ervaringen. Ik ook, ik vind het erg leuk.
Het is echt een uitdaging.  In januari komt de vraag of je jouw quilt wilt exposeren in Rijswijk.
Ik denk dat ik dan zo ver kan zijn dat ik die keuze dan maken kan.

Eerst maar eens nadenken hoe ik water en lucht kan vormgeven.
wordt vervolgd....

fijn weekend!
groetjes, Janine

1 opmerking:

  1. Heel leuk en ik weet precies ook waar dat baken staat…net nog langs gereden….zal mij benieuwen wat het eindresultaat wordt….leuke uitdaging…..

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.