dinsdag 26 december 2023

Quilttotekst2

Auteursrecht
Waar ik vorige keer niet over schreef, is de kwestie met het auteursrecht. Dat is belangrijk als je tekst citeert op je quilt.
Mag het wel? Wil je dat ook?
Soms kost het geld. Van mijn maatje hoorde ik dat het bij haar bijna 100 euro zou kosten. Dan moet je goed nadenken voor je dat doet, misschien dan een andere, meer symbolische manier van weergeven kiezen?
In de toelichting kan je de tekst wel vermelden dacht ik.


Mijn tekst heeft ook eigendomsrechten.
Daar kwam ik vrij makkelijk achter met A.I.
Het heeft zijn voordelen.:-) Op de vuurtoren staat een Nederlandse vertaling. Degene die dat schreef leeft nog volgens mij. Ik kan haar alleen niet bereiken, haar e-mailadres geeft een foutmelding.
En meer info heb ik niet.
De oorspronkelijke tekst is geschreven door een dichteres die langer dan 100 jaar geleden stierf.  Ik vroeg toen naar de rechten van de teksten van Emily, waar die lagen. In principe zou de tekst vrij van rechten zijn omdat zij langer dan 100 jaar terug overleden is.  

Ik vroeg waar deze tekst te vinden was. Nou dat antwoord kwam ook snel. Dat is een citaat van een brief van Emily aan haar schoonzus en geliefde Susan Gilbert. Ze schreef de brief in 1852.
Een kopie ervan kreeg ik ook. Het huwelijke van Susan met de broer van Emily was stukgelopen, begrijpelijk.
Haar brieven zijn verdeeld en ondergebracht bij de Harvard Universiteit en de Yale universiteit. Ik moet dus bij beide universiteiten navragen of die specifieke brief daar ligt en zo ja, of ik die tekst mag gebruiken.
Harvard kon ik mailen, dat heb ik gedaan. Bij Yale was er door mij geen emailadres te vinden. Alleen mailcodes.
Dat heb ik maar even gelaten, besloot eerst Harvard af te wachten. 
Na een paar dagen reageerde Harvard met het doorgeven van een ander e-mailadres. Een van de archiefafdeling. Daar heb ik toen naar gemaild. Maar een reactie heb ik nog niet.
Dus wordt vervolgd.

groetjes, Janine
vast een fijne jaarwisseling
en veel geluk en gezondheid in 2024
wens ik jullie allemaal toe.

1 opmerking:

  1. Hallo Janine, wat leuk dat je op mijn blog hebt gereageerd, dankjewel daarvoor. Ik ben hier nog nooit geweest, dus ga je blog lekker verkennen, je zult heel af en toe een reactie zien, want anders gaat er teveel tijd daarin zitten, zonde, want in de tussentijd kun je zoveel spelen met lapjes. Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.