maandag 22 april 2024

Quilttotext slot

Deze ben ik jullie nog verschuldigd. Eindelijk, zul je denken, het heeft even geduurd. Hier is dan mijn gemaakte quilt voor dit project van het Quiltersgilde. 

Mijn ervaringen:
Het was leuk om aan dit project te hebben meegedaan.
De eerste weken ben je alleen bezig met je eigen tekst. Samen met je maatje ga je daarover in gesprek. Wat is de essentie van wat je wilt vertellen? Welke materialen wil je gebruiken? Welke techniek past erbij? Wat moet het uitstralen. En pas daarna ga je aan het werk. Voor dat stukje heb je dan plm. 3 maanden. Soms voelt het aan als tekort, maar aan de andere kant is het ook goed om door te gaan en het af te ronden.

Er waren af en toe ook struikelpunten. Omdat je vrij bent in vorm, kleur, techniek zijn er heel veel keuzes. Soms teveel. In je hoofd bedenk je van alles, en niet alles blijkt werkbaar. Dat is niet erg, je past je ideeën aan. Soms was het voor mij lastig om daar mee om te gaan.
En als het materiaal nog niet doet wat jij wilt, waar je niet aan gedacht had, dan kan je soms niet meer anders dan accepteren en doorgaan.
Als nieuwe techniek besloot ik met soluvlies te gaan werken. Dat ging niet zoals verwacht. Je moet dat vlies oplossen in water en daardoor liepen de kleuren bij mij door. In dat geval moet je dus vooraf de stof wassen. Dat doe ik normaal alleen met gebruiksquilts. Althans, als ik dat niet vergeet. Voor de tekst heb ik deze werkwijze niet meer geprobeerd. Gewoon opschrijven en er overheen borduren dus.
Uiteindelijk is de quilt niet perfect, maar eigenlijk zijn mijn quilts dat nooit. Ik zie altijd verbeterpunten. Maar ik neem het zoals het is. Ik vond het leuk, heb er van geleerd. 

Wie weet, op naar een volgend project.

groetjes, Janine

2 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Janine, het was leuk om het hele proces bij jou te mogen volgen. Je quiltje vind ik geweldig en ook heel lief ontroerend. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert! Dank je wel.