woensdag 7 augustus 2024

Weversmarkt

Een beetje laat maar toch nog even vertellen:
De jaarlijkse weversmarkt in juli in Hoorn. Ik las dat ze zelfs met een bus vanuit het oosten van het land naar de markt kwamen. Bekende markt dus. In onze eigen stad notabene.
Joke en ik op tijd er heen, het was mooi weer. De markt was redelijk groot, meer kramen dan vorige keer volgens mij. De naam zegt het eigenlijk al, er wordt geweven, weeftoestellen (zeg je het wel zo?) te koop, heel veel wol te koop. Prachtige wol, handgeverfd vaak. De mooiste kleuren gemengd of effen, in streng of bol. Je moet dan eigenlijk wel weten wat je wilt maken en hoeveel je nodig hebt. Nou had ik net wol gekocht bij een online winkel, om een vest te haken voor komende winter, dus ik hoefde geen wol aan te schaffen. Ik had kunnen wachten natuurlijk, maar ja...... 
Er was een kraam met wol met lusjes. Die lusjes haak je in elkaar waardoor een beeld ontstaat van de tricotsteek. Erg leuk. Het lijkt wel vingerbreien. Leuk om met kinderen te doen (dacht ik achteraf). Het is flink dik, voor een wintervest ook heel geschikt. Maar iets minder soepel. Prachtige kussens zag ik ervan. Ik had wat mee moeten nemen.

Nou heb ik niet de indruk dat de prijzen op de weversmarkt lager zijn dan normaal, integendeel, maar de keuze in wol is dus groots, op quiltgebied schaars. Er waren 2 quiltwinkels: quiltkompas en cordiatelier. 
Maar het is gezellig, je komt bekenden tegen, je maakt een praatje.
In ons geval konden we op de markt vervoer regelen voor gepland overleg in Nijkerk in augustus. Dan is station Amersfoort gesloten en is Nijkerk met de trein onbereikbaar. Fijn dat het nu geregeld kon worden.

Op de markt 2 aankopen gedaan: 3 strengetjes dmc garen en een tas bij Greet en Marion. Beiden zijn quilters die graag met de naaimachine werken en in hun vrije tijd tassen naaien. Twee jaar terug verkochten ze al een keer de gemaakte tassen en nu hadden ze er weer veel genaaid en dus ook verkocht. Greet maakt tassen van spijkerstof, Marion van gered borduurwerk uit de kringloop, dat zijn tassen met een verhaal. 
Marion vertelt er vaak over in haar blog: Zininquilten. Neem maar een kijkje (als je dat al niet deed)
De tas die ik kocht zie je hier, mooi toch?

Over de hengels is ook nagedacht. Of ik heb precies de goede lengte voor de tas, dat kan ook. Want draag ik hem in mijn handen dan raakt hij net niet de grond. En ze zijn lang genoeg om de tas over je schouder te dragen.

Aan het einde van de markt nog een plekje gevonden om nog wat te drinken. Een gezellige afsluiting van een mooie marktdag. Op tot volgend jaar! Dan neem ik de lusjeswol mee :-)

groetjes, Janine


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Dank je wel.